Click

Leden - Březen 2010

Přetávku v kompletaci Corvette jsem vyplnil obnovením prací na Mustangu. Mým cílem je dokončit v květnu karosařinu a zvládnout do konce srpna auto olakovat.

Zadní blatníky

Nový opravný díl levého zadního blatníku byl již připraven na opravu. Nejdříve jsem přemýšlel o správném způsobu zavaření podélnéhého spoje původní části a nového dílu. Nakonec jsme se rozhodl použít metodu falcování plechu přes sebe a nikoliv svaru "na tupo" jako jsem použil na dveřích. Falcování nového blatníku se provede asi 1 cm přes puvodní plech. Toto řešení má nespornou výhodu v mnohem vyšší pevnosti a tuhosti spoje a menšímu riziku pokroucení plechu při zaváření. Na druhou stranu je zde vyšší riziko vzniku koroze v přeplátování obou plechů.

Po testovacím usazení blatníku jsem si označil horní a hranu na původním plechu a přidal asi + 1,5 cm odsazení na zafalcování a přebytečný zbytek původního blatníku odřízl. Falcovacími kleštšmi pak vzrobil falc - neboli prohnuti plechu směrem dovnitř. Připravný falc blatníku v celé délce.
Do nového baltníku jsem děrovačkou udelal díry 4 mm diry svary asi po 5 cm. Blatník jsem přitáhl u upasoval tak, aby lícoval s lemem zavřených dveří. První svar je dobré provést v v dolním rohu sloupku dveří. Lem nahoře (viz obr) je svařen bodovými svary. Přitažení obou plechu je provedeno pomocí silných neodymových magentů. Alternativně se dají použít i samořezné šroubky, pak je ale nutné navrtat spodní plech. Možná exitují i jiné techniky, ale ja mám zkušenost jen s výše popsanými. Bodové svary jsou kompletní. Je vhodné vařit pomalu s přestávkami, aby se plech tepelnou roztažností nedeformoval. Pod každý svar je vhodné vkladat měděný plát pro rychlý odvod tepla.
Zadní spoj. Blaník je nutné upasovat tak, aby lícoval s hliníkovou koncovkou blatníku (díl vpravo). Ta musí zároveň lícovat s hranou kufru. Kvůli kontrole je proto nasazeno i víko kufru. Sloupek dveří je zavařen. Dveře opet musí lícovat s novou částí blatníku.
Zavařil jsem i celý spoj. Blatník po obroušení svarů.

Levý blatník

Podobný způsob opravy byl, s menšími modifikacemi vyplývajícími z předchozí zkušenosti, provedeni na druhé straně.

Levý blatník po obroušení. Ukázka poškození vnitřního lemu, které bude třeba nejprve opravit.
Dále jsem začal připravovat nový baltník na upasování. Opět bylo nutné nový plechový díl upravit. Zejména bylo nutno správně naohýbat zalícování spodní přední a zadní části. Blatník přichycen pomocí svorek na místo i s podběhem. Základní rozměr jsem měřil vzadu a to délku mezi otvorem pro boční blinkr a vrchní hranou - 332 mm a dále správnou šířku mezi hranou otvoru pro světlomet a hranou blatníku - 80 mm.
Převoz karoserie na dvůr a otryskání dutiny podběhu. Tryskání a vyfoukání prachu po této operaci.
Opískovaná vnitřní dutina. Následně bylo natřeno epoxidovou základovou barvou. Zavaření nového prodloužení podlahy.
Obroušeno a připraveno na upasování podběhu a samotného blatníku. Ješte zmíním dodatečné pokračující drobné opravy spodních částí předních blatníku.