Prosinec 2009

Nyní nastává jedna z nejproblémovějších částí renovace a to oprava vnějších dílů na kterých je vidět každý defekt.

Oprava spodku dveří

Pravé i levé dveře byly ve spodní části úplně proděravělé jako cedník. nové aftermarket dveře se na modely 71-73 se bohužel nevyrábějí. Jinak bych se s tím nedělal, koupil je a ušetřil spoustu času. Byla tedy provedena oprava přední a zadní odtokové hrany spodní části i vnějšího plechu ve výšce asi 15 cm. Takže vlastně kompletně celý spodek.

Před začátkem všech prací bylo nejprve nutné vyměnit futírka a osy pantů. Na 3 panty stačilo použít opravnou sadu skládající se z nových futérek a hřídeli. Poslední pant u řidiče byl vymletý a nové futýrko nepasovalo . Proto jsem nechal vyfrézovat větší díru a vysoustružit nové futýrko o větším průměru. Zde jsou připravené panty na levou stranu.
/
Než začala jakákoliv klempířská práce na dveřích, udělal jsem si vzor rádiusu spodku dveří. Pomocí balzového prkénka a smirkového papíru přiloženého na dveře jsem si jej jednoduše "okopíroval". Nechal jsem vyrobit nový spodní plech dveří v délce 135 cm a na dlouhé ohýbačce zahnout vyrobit lem pro vsazení. Plech jsem na dlouhém stole upnul a přes trubku ohýbal do požadováného rádiusu. Pomocí balzového prkénka kontroloval správný rádius v celé délce a následně kovadlinkami na tvrdé podložce několik hodin doklepával tam kde bylo potřeba než jsem byl s výsledkem spokojen.
Podobně jsem nechal naohýbat spodek dveří dle originálu. Nyní započala oprava krajních odtokových hran. Zde je ukázka původního stavu :-)
Zadní část na tom nebyla o mnoho lépe. Nezbývalo, než radikálně chirurgicky odřezat zkorodované části.
a Postupně tvarovat z proužků plech do správného tvaru. Následně obrousit svary. a lehce stříknout základovkou.
Podobně jsme opravili zadní odtokovou hranu. Nyní jsem rozbrousil spodní falc a pomalu odřezal celou spodní hranu.
Dveře z "dírou po odříznutí spodku. Upasoval a vytvaroval kraje nového spodního dílu a přeložil přes původní hranu. Vedl jsem řez skrz oba, starý i nový díl a přichytili bodovými svary.
Vnější krycí plech jsem se rozhodl zavařit s nasazenými dveřmi na autě, tak abych vytvořil rovnoměrnou mezeru a slícoval tak se s prahem. Po nasazení dveří je znát že lícování karoserie v 70 letech nemůže konkurovat současným autům a je nutné přijmout kompromisní řešení. Teoretické původní mezery by měly být asi 3/16" (4,76 mm) u sloupků a 1/4 (6,35mm) u prahů. Odřízl jsem původní část a nasadil nový plech a slícoval spodní mezeru u prahu. Jak se ukázalo, tak práh sám o sobě nebyl moc rovný ani z výroby.
Maskovací páskou jsem si označil rovinu řezu a prořízl dveře. Magnety jsem přitáhl oba plechy aby byly co nejblíže sobě. Jak se ukázalo tato metoda nebyla nejvhodnější neboť došlo po celé délce průhybu asi o 1-2 cm směrem dovnitř. Bylo mi místo toho doporučováno raději provést přefalcování plechů což ovšem nevím zda by na takové délce pomohlo.
Protože jsem s výsledkem nebyl spokojen, začal jsem za pomoci ostatních kolegů renovátorů vymýšlet alternativní řešení. Nově navařený plech jsem ořízl a připravil nový. Dveře jsme zpevnili zabodováním jeklu, což je vidět na tomto obrázku. To by mělo zabránit průhybu v průběhu opravy. Celý postup s upasováním a proříznutím vnějšího plechu jsme opakovali. V této fázi jsme skončil u obou dveří. Nejprve vyzkouším postupné odřezání svarů přidržující jeklu. Začnu odprostředka směrem ke krajům. Pokud bude samovolně docházek k průhybu dovnitř. Navařím dovnitř rovnoběžný jekl který bude udržovat dveře v roviné nastálo. To se uvidí příští měsíc. Ještě připomenu zahnutí předních a zadních lemů.
Pomocí karosářské babky a kladiva jsem doklepal a zalícoval. Podobně jsme hranu vytvarovali v přední části. Úplně stejný postup opravy byl použit i u pravých dveří. Takže jen příklad fotky původního stavu.
a postup opravy. a tak dále....


Rozpěrné plechy v motorovém prostoru a nosník chladiče

Horní strany plechu byly mě z neznámého důvodu odpárány a zadní držáčky pantů dokonce pouze přinýtovány. Nosník chladič byl zprohýbán. Auto tedy prošlo nějakou záhadnou a opravou ale proč by to někdo dělal takovým způsobem je mi záhadnou.

Nejprve jsme začal jsem rozměřovat a udělal si tabulku různých rozměrů od záchytných bodů. a to například rozteč mezi panty, výšku úchytů mezi panty kapoty. a zejména spoustu diagonálních rozměrů motorového prostoru.

Samotn8 práce začala odstraněním zadních plechů přidržujících panty kapoty. Dále jsem opravil některé vyrezlé díry v horní části tlumičových šacht
Nové zadní plechy jsou kanadského původu. Nebyly opatřeny antikorozním černým nátěrem. a zároveň jejich kavalita lisování nebyla moc valná. Nejprve je bylo nutné na některých místech dobrousit a doohýbat tak, aby lépe pasovali. Následně jsme je svěrkami přichytili a snažili se zachovat původní rozteče a to zejména rozteč a výšku matek pro panty.
Plechy jsem nejprve pouze zabodoval v rozích a zkusmo nasadil panty kapoty. Nasadili jsme kapotu i blatníky a zkusmo se snažili všechny díly upasovat. Levá strana měla problémy neboť pant nebyl kolmo ale byl více vytočen doprostřed. Odbodoval jsem zadní svary a velkou svěrkou jsem se snažili trochu celý plech vyhnout směrem ven. Jakmile jsme usoudili, že vyhnutí bude dostatečné, zavařili jsme plechy napevno, což je vidět zde. Zabroušení svarů si nechám na později...
Jak jsem zmínil. mezi zadními plechy a cowl panelem jsou navařeny malé plechy přidržující třetí šroub pantů kapoty. Původně byly v některých místech z mě neznámého důvodu přinýtovány a některé svary utrženy. Věnoval jsem několik hodin jejich opravě. Bylo nutných několik záplat.
a vybroušení do pěkného stavu. - jako nové... Nyní jsme se přesunuli k přední části a rychle odstranili nosník chladiče a přední plechy.
Torzo zprohýbaného nosníku chladiče. Tohle nemělo cenu opravovat. Zvlášť když nový díl je za pěkných 120 dolarů Přední díly z Mustang unlimited již nebyly kanadského, ale naopak původu Made in Taiwan. Na první pohled jsou sice kvalitněji vyřezány a vylisovány , plech se mi zdá o něco tenčí než originál. Zde je uchycení nových dílů pomocí svěrek.
Nyní jsme opět strávili několik hodin porovnáváním původních rozměru a vtrimovánim nových dílu jak výškově tak i do stran. Zde měřím diagonálu k díře uchycení blatníku. Stejný rozměr musí být i na druhou stranu, tak aby byl celý tvar ve čtverci. Po zabodování na několika místech již po několikáté nasazujeme kapotu.
A konečně Mustang začíná opět pomalu připomínat auto. S lícováním kapoty i blatníků jsem celkem spokojen.

Tak to je zatím vše a těšte se na pokračování příští měsíc.